Vernieuwd track & tracesysteem
Geplaatst in Algemeen , Team Dorrestijn , Transport op 20 juli 2019
Als specialist in internationaal transport en warehousing lopen wij graag voorop bij branche-ontwikkelingen. Een goed voorbeeld hiervan is de invoering van een vernieuwd track & tracesysteem ontwikkeld door Centric. In de eerste week van september 2019 gaan we live met dit verbeterde systeem waar de klant kosteloos gebruik van kan maken bij aanlevering van hun orders in digitale vorm via ons klantportaal. Ons nieuwe/aangepaste track & tracesysteem biedt belangrijke voordelen voor onszelf en voor onze klant.
Voordelen voor de klant
- snellere verwerking: van ordergegevens en vrachtbrief-informatie.
- lagere foutkans in order informatie: o.a. omdat er geen handmatige invoer meer is van hun ordergegevens.
- voorspelbaar tijdsblok voor laden en lossen: de klant kan 24/7 de status van het transport volgen. Eerst met een link met de ETA-vooraankondiging, daarna met een geautomatiseerde vooraanmelding. Zodra chauffeurs hun planning ontvangen hebben kunnen de laad- en losplaatsen automatisch een bericht ontvangen als de klant dat wil zodat zij op tijd weten wanneer de chauffeurs er aan komen voor welke lading.
- emballage-registratie in de smartphone: per september dienen chauffeurs 4 soorten lege pallets en schotten in te geven in de boordcomputer app. Dit vervangt nog niet de registratie van alle soorten en aantallen op de vrachtbrief, dit blijft voorlopig zo. Maar met deze manier van werken krijgt de klant wel binnen een half uur inzicht in zijn emballagesaldi per losadres. Dit gaat de klant veel tijd en geld besparen.
- vrachtbrief online zichtbaar: na aflevering maakt de chauffeur een foto van de vrachtbrief. Belangrijk is dat deze duidelijk leesbaar is en liggend wordt genomen. De getekende vrachtbrief is binnen 30 minuten online zichtbaar voor de klant. Deze hoeft niet te wachten op onze factuur met daarbij een kopie van de vrachtbrief. Hierdoor kan de klant, indien nodig, voortaan sneller reclameren bij eventuele onvolkomenheden en kunnen wij nog sneller hun of onze fouten herstellen. Bij het nieuwe systeem hebben wij jullie hulp nodig bij het juiste gebruik van jullie boordcomputer app. Ik hoop dat ik op jullie mag rekenen.
Voordelen voor de planning en chauffeur
Met het nieuwe pakket kan de afdeling planning wijzigingen in de planning sneller verwerken en chauffeurs dus sneller informeren. De verwachting is dat planners hierdoor meer tijd krijgen voor communicatie naar klanten en chauffeurs en een nog betere planning kunnen maken. Ook is de verwachting dat het telefoongebruik wat zal afnemen omdat de klant niet meer hoeft te bellen hoe laat een chauffeur aan gaat komen. Dat kan hij vanaf september zien in ruime tijdsblokken in het klantenportaal.
Fout in boordcomputersoftware
Wij zijn gewezen op een fout in de boordcomputersoftware. Het komt onregelmatig voor dat, als chauffeurs op de dag een ritwijziging ontvangen, de orders die ze die dag al hebben afgewerkt, opnieuw openstaan en weer door de chauffeurs afgewerkt dienen te worden. Wij verwachten dat bij het ingebruiknemen van de nieuwe versie van de boordcomputer app ook dit probleem waarschijnlijk verholpen is.